کتاب نقش بذر کارها و کاشت و تولید گندم

کتاب نقش بذر کارها و کاشت و تولید گندم

روش قرار دادن بذر در خاک برای دستیابی به جوانه زنی خوب و قابل اطمینان و بدون نیاز به دوباره کاری هدف همه کشاورزان تولید کننده محصولات زراعی می باشد. عوامل زیادی در جوانه زنی بذرها و خروج جوانه از خاک مانند قوه نامیه ( دوام بذر )، ضد عفونی بذر، عمق کاشت، نوع خاک و میزان رطوبت خاک موثر می باشند. نوع وسیله کارنده به خودی خود در جوانه زنی بذر موثر نیست بلکه به دلیل فراهم کردن شرایطی مانند عمق یکنواخت کاشت، توزیع مناسب بذر در هکتار و امکان کاشت در عمق مناسب زمینه را برای جوانه زنی بیشتر و بهتر بذر فراهم می کند.

روش های متعدد غیر اصولی و نادرست زیر خاک کردن بذر مرسوم می باشد که مهمترین آن ها عبارتند: استفاده از پنجه غازی، گاو آهن یا دیسک و… موجب می شود که تلفات بذر بالا رفته و در نهایت تولید مناسبی نداشته باشیم. حال آنکه با استفاده از ماشین های کارنده این نقایص رفع شده و افزایش تولید نیز حاصل خواهد شد.

معمولا بعد از انجام عملیات خاک ورزی و تهیه زمین، عملیات کاشت با هدف توزیع یکنواخت بذر در سطح مزرعه، قرار دادن آن در عمق مناسب با توجه به نوع بذر پوشش دادن روی بذور توسط لایه ای از خاک به اندازه کافی و مهیا نمودن شرایط مناسب جهت عملیات بعدی مانند مبارزه با علف های هرز، وجین و سله شکنی و کوددهی مد نظر بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است که دستیابی به این خواسته ها در کاشت به روش سنتی مقدور نبوده و می بایست از ماشین های کارنده استفاده گردد.

کتاب نقش بذر کارها و کاشت و تولید گندم

اهداف آموزشی

مخاطبان با مطالعه این کتاب موضوعات ذیل را فرا می گیرند:

مزایای خطی کارهای آبی, عمیق کار دیم و کمبینات ( ماشین کاشت مرکب )

انواع روش های کاشت گندم

نحوه تهیه بستر مناسب بذر جهت استفاده از ماشین های کاشت

روش تنظیم ( کالیبره کردن ) کارنده ها

سرویس و نگهداری صحیح کارنده ها

فهرست مطالب

عمیق کار دیم

آماده سازی عمیق کار و عملیات کاشت

خطی کارها

اجزای خطی کار و عملیات کاشت

کمبینات

اجزای کمبینات و آماده سازی آن برای کار در مزرعه

حتما ببینید

کتاب آموزشی تیپ در گاو های شیری

کتاب آموزشی تیپ در گاو های شیری

تحقیقات و پژوهش های زیادی بیانگر اثر تیپ بر طول عمر اقتصادی و تولید گاو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *