روش صحیح ضد عفونی بذر گندم

روش صحیح ضد عفونی بذر گندم

یکی از عوامل بیماری زا در گیاهان، قارچ ها هستند که با ایجاد بیماری های گوناگون باعث کم شدن محصول می شوند. یکی از این بیماری ها سیاهک است که از بیماری های قارچی و خطرناک گندم و جو به شمار می آید. بیماری سیاهک به وسیله بذر آلوده به مزرعه سرایت پیدا می کند که باعث خسارت شدید و پایین آمدن میزان عملکرد می شود که با ضد عفونی کردن صحیح بذر با سموم مخصوص می توان با این بیماری خطرناک مبارزه نمود. دو نوع سیاهک که بیشتر به گندم خسارت وارد می کنند شامل سیاهک آشکار و سیاهک پنهان می باشد.

روش صحیح ضد عفونی بذر گندم

سموم ضدعفونی کننده ( قارچکش )

سمومی که جهت ضد عفونی بذر گندم و جو بر علیه سیاهک مورد استفاده قرار می گیرند زیاد هستند، ولی معروف ترین آنها کارلوکسین – کاربوکسین تیرام و… می باشند که مقدار مصرف آنها بین ۲ تا ۳ کیلوگرم برای یک تن یا به عبارتی دیگر ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم برای یکصد کیلوگرم بذر گندم یا جو می باشد که بایستی قبل از کشت به خوبی مخلوط شود.

روش های ضد عفونی بذر

۱- روش دستی: در این روش بذر و سم را به مقدار لازم روی نایلون یا زمین تمیز می ریزند و سم و بذر را با پارو یا به وسیله بیل کاملا به هم می زنند تا بذر کاملا آغشته به سم گردد به همین منظور نیز می توان اندکی بذر را مرطوب نمود تا سم بهتر به بذر بچسبد.

۲- ضد عفونی بذر با بشکه های مخصوص: در این روش بذر و سم را به مقداری که گفته شد داخل بشکه های مخصوص می ریزند و به مدت ۵ دقیقه با دسته ای که دارد می چرخانند. این روش بسیار ساده بوده و سرعت کار با آن زیاد است.

نکات مهم

۱) در موقع ضدعفونی حتما باید دستکش در دست داشت و با ماسک یا پارچه ای جلوی دهان و بینی را پوشاند که از ورود سموم به داخل بدن جلوگیری گردد.

۲) بذور ضد عفونی شده بایستی پس از ۲ تا ۴ روز پس از ضد عفونی در زمین کاشته شوند و در این مدت نباید بذور آغشته به سموم را در معرض هوای آزاد و یا در دسترس حیوانات و مرغ های خانگی قرار داد.

۳) بذور ضدعفونی شده را هرگز نباید آرد کرد و آن را به مصرف خوراکی رساند.

منبع: خرید مجازی

 

محصولات فروشگاه در زمینه گندم

[product-catalogue id=’25’]

حتما ببینید

کتاب آموزشی نکاتی از زراعت و تغذیه گندم در اراضی شور

گندم مهم ترین محصول زراعی ایران است و رشد و عملکرد آن در بسیاری از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *