نقاط قوت و ضعف بکارگیری گیاهان دارویی در منظرسازی شهری

نقاط قوت و ضعف بکارگیری گیاهان دارویی در منظرسازی شهری

هر روز شاهد ورود تعداد جدیدی از گیاهان به عرصه گیاهان زینتی و گیاهانی که در منظر سازی ها به کار گرفته می شوند هستیم، به طوری که بخشی از این گیاهان از طریق دستکاری های ژنتیکی سنتز می شوند و بخش دیگر گیاهانی هستند که در سایر موارد به غیر از زینتی استفاده می شده اند منتهی به دلیل دارا بودن خصوصیات ظاهری مطلوب مورد نیاز جهت کاربردهای زینتی و منظرسازی وارد این دسته از گیاهان شده اند. از عمده گروه های گیاهی که امروزه شاهد ورود آن ها به فضاهای سبز شهری هستیم گیاهان دارویی می باشند. به طوری که تعدادی از این گیاهان در سال های اخیر توانسته اند ظاهر شهرها را به طور ناگهانی متحول و در هرچه زیباتر شدن آن نقش مهمی را ایفا کنند، از جمله اسطوخودوس و رزماری.

از جمله مهمترین عواملی که باعث افزایش روند بهره گیری از این گیاهان در فضای سبز شهری شده اند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

– داشتن ظاهری زیبا از جمله رنگ ها و فرم های متنوع رویشی از نظر برگ و گل

– توقع کم نسبت به عوامل و فاکتورهای محیطی و مقاومت نسبت به آفات و امراض، تحمل دامنه وسیعی از خاک ها با بافت و ساختمان نامطلوب و تحمل دماهای پایین و ادامه رشد در آن

– عدم نیاز به هرس های پی در پی و پر هزینه در مورد گیاهان مورد استفاده در پرچین ها

– داشتن خصوصیات ویژه ای از جمله دفع حشرات موذی و ضدعفونی  کننده هوای اطراف گیاه از طریق آزادسازی عطر و اسانس گیاهی و بسیاری دیگر از برتری هایی که این گیاهان نسبت به گیاهان زینتی موجود دارند.

با این حال بایستی در بکارگیری این گونه از گیاهان در فضاهای سبز شهری نکات ویژه ای را مدنظر داشت از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

– از آنجا که گیاهان دارویی کشت شده در فضاهای سبز شهری به طور مداوم در معرض آلودگی ها از جمله دود ناشی از وسایل نقلیه دودزا هستند بنابراین حامل عناصر خطرناکی مثل سرب می باشند که این امر لزوم توجه به عدم مصرف خوراکی این گیاهان را می طلبد.

– تعدادی از گیاهان دارویی همچون داتوره اگر چه دارای زیبایی های بی نظیری از نظر برگ و گل هستند ولی به دلیل دارا بودن مواد سمی دارویی در برخی موارد می توانند موجب مسمومیت و یا حتی مرگ ناشی از مصرف ناآگاهانه شوند. لذا در بکارگیری اینگونه گیاهان در مناطق مسکونی بایستی حداکثر احتیاط به کار گرفته شود و یا از طریق مهندسی ژنتیک با حفظ خصوصیات مطلوب ظاهری اقدام به حذف مواد سمی این گیاهان نمود.

– برخی از این گیاهان دارویی مثل بابونه می توانند در مواردی باعث ایجاد حساسیت و یا آلرژی برای تعدادی از گروه های مردمی ساکن شهرها شوند. از جمله از طریق تماس با سطح بدن مادران باردار باعث بروز اختلالاتی در فعالیت های زیستی آن ها و فرزندانشان شوند.

موارد فوق گزیده ای از نقاط قوت و ضعف گیاهان دارویی در بکارگیری در فضاهای سبز شهری می باشند.

منبع: خرید مجازی

 

محصولات فروشگاه در زمینه گیاهان دارویی

[product-catalogue id=’33’]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *