کتاب الکترونیکی رکوردگیری و ثبت مشخصات گوسفند و بز

کتاب الکترونیکی رکوردگیری و ثبت مشخصات گوسفند و بز

در ایران مجموعه متنوعی از نژادهای مختلف گوسفند و چندین نژاد بز وجود دارد. اگرچه گوشت بیش از سایر فرآورده های به دست آمده از گوسفند مورد توجه قرار دارد، اما این بدین معنی نیست که فرآورده های بسیار مهمی نظیر پشم، کرک، پوست و… مورد توجه قرار نگیرد. هر چند در شرایط فعلی از این فرآورده ها استفاده می شود ولی می توان گفت که ظرفیت فوق العاده و قابل توجهی که برای توسعه کمی و کیفی تولید این فرآورده ها وجود دارد تحت الشعاع تولید گوشت قرار گرفته و به آن ها بی توجهی شده است. به عنوان مثال ممکن است نژادی از گوسفند که دارای توان ژنتیکی مطلوبی برای تولید پشم ظریف است، بدون مطالعه با نژاد دیگری که قابلیت های تولید گوشت خوبی دارد به منظور ارتقا توان تولید گوشت آمیزش داده شود. در چنین آمیخته گری های بدون مطالعه بدون شک به تولید هر دو فرآورده آسیب وارد خواهد شد.

بر این اساس هر برنامه اصلاح نژادی باید با مطالعه و برنامه ریزی دقیق صورت پذیرد. مهمترین ابزار کار چنین برنامه هایی اطلاعاتی است که درباره نژادهای مورد مطالعه جمع آوری و ثبت شده است. جمع آوری این اطلاعات باید با روش های صحیحی انجام گیرد. گاه ممکن است علیرغم صرف زمان و زحمت بسیار برای جمع آوری اطلاعات و ثبت مشخصات گله ها، به دلیل کامل نبودن یا عدم پیوستگی آنها، استفاده مطلوبی از آنها به عمل نیاید. بنابراین اولین شرط موفقیت در برنامه های اصلاح نژادی دستیابی صحیح به اطلاعات و مشخصات جمعیت های تحت مطالعه است که این امر مستلزم داشتن آگاهی و شناخت نسبت به روش های صحیح جمع آوری اطلاعات و ثبت آنهاست.

در این کتاب شما فراگیران و علاقمندان با نژادهای مختلف گوسفند و بز در ایران و برخی نژادهای مطرح در جهان و مشخصات تولیدی آنها آشنا شده و روش های شناسایی افراد گله ( شماره زنی ) را می آموزید و در قسمت های دیگر با رکوردها و روش های ثبت آنها که برای دستیابی به اهداف گوناگون باید اندازه گیری و ثبت شوند آشنا می شوید.

کتاب الکترونیکی رکوردگیری و ثبت مشخصات گوسفند و بز

 

فهرست مطالب

فصل اول) تشخیص ظاهری نژادهای گوسفند

فصل دوم) ویژگی های ظاهری نژادهای بز

فصل سوم) شماره زنی

فصل چهارم) رکوردگیری گوشت

فصل پنجم) رکوردگیری شیر

فصل ششم) رکوردگیری پشم، کرک و مو

فصل هفتم) رکوردگیری پوست و روده

فصل هشتم) چگونگی تعیین سن گوسفند و بز

فصل نهم) تهیه شناسنامه

حتما ببینید

کتاب آموزشی تیپ در گاو های شیری

کتاب آموزشی تیپ در گاو های شیری

تحقیقات و پژوهش های زیادی بیانگر اثر تیپ بر طول عمر اقتصادی و تولید گاو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *