کتاب آموزش سورگوم دانه ای

کتاب آموزش سورگوم دانه ای

 

با توجه به روند رو به رشد جمعیت در جهان و لزوم تهیه غذا برای این جمعیت کشت و گسترش گیاهان پرمحصول مانند سورگوم که در تامین خوراک انسان و دام و طیور اهمیت دارند مورد توجه قرار گرفته است.

سورگوم با نام علمی Sorghum bicolor گیاهی است از خانواده غلات که بومی مناطق آفریقا، استرالیا و جنوب آسیا می باشد و با توجه به اینکه محصولی پربازده، مقاوم به گرما و خشکی می باشد، کشت آن در ایران در قدیم رایج بوده و در مناطق اصفهان، یزد، سیستان و بلوچستان، کرمان، سمنان، فارس، گیلان و مازندران کشت می گردیده است.

در حال حاضر نیز کشت ارقام اصلاح شده آن در اکثر مناطق مساعد کشت می گردد و کشت آن در کشور توسعه یافته است. سورگوم به علت داشتن ریشه افشان وسیع جهت رشد و نمو نسبت به سایر غلات آب کمتری نیاز دارد و ریشه این گیاه در حجم زیادی از خاک نفوذ کرده و رطوبت بیشتری جذب می کند.

سورگوم با توجه به انواع مختلف آن مصارف گوناگونی دارد. دو نوع سورگوم بسیار معروف است، یکی سورگوم دانه ای و دیگری سورگوم علوفه ای.

۹۰ درصد سطح زیر کشت سورگوم در جهان از نوع سورگوم دانه ای است بنابراین سورگوم در دنیا به عنوان یک غله مطرح می باشد که بیشترین سطح زیر کشت سورگوم دانه ای در هندوستان بوده و بیشترین تولید سورگوم دانه ای در آمریکا می باشد. سورگوم علوفه ای جهت تعلیف دام مورد استفاده قرار می گیرد. سورگوم دانه ای مانند تعدادی از غلات جهت تغذیه انسان، دام و طیور،صنایع نشاسته ای، الکل سازی، تهیه چسب استفاده می گردد.

 کتاب آموزش سورگوم دانه ای

فهرست مطالب

خصوصیات گیاه شناسی سورگوم

خاک

آب و هوا و اقلیم

تناوب زراعی

تغذیه و کوددهی

تهیه زمین

تاریخ کاشت

نحوه کاشت

پنجه زنی

داشت

برداشت

عملکرد

ماده شیمیایی اسیدپروسیک

طبقه بندی زراعی

ماده سمی سورگوم

تانن در سورگوم دانه ای

تحقیقات سورگوم دانه ای و نتایج آن

بررسی اثرات تاریخ های مختلف کاشت ارقام سورگوم دانه ای

مقایسه عملکرد ارقام سورگوم دانه ای در آزمایشات تحقیقی – تطبیقی

حتما ببینید

کتاب آموزشی تیپ در گاو های شیری

کتاب آموزشی تیپ در گاو های شیری

تحقیقات و پژوهش های زیادی بیانگر اثر تیپ بر طول عمر اقتصادی و تولید گاو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *