کتاب آموزشی شمه ای در خصوص جنگل های شمال ایران

کتاب آموزشی شمه ای در خصوص جنگل های شمال ایران

در تاریخ آمده است که نادر شاه افشار، چوب جنگلهای مازندران را با زحمت بسیار به بوشهر رساند و در آنجا از آن کشتی ساخت. همچنین نوشته اند که سران سلسله قاجار، امتیاز چوب بری از جنگل های شمال را بسیار ارزان به روس و انگلیس واگذار کردند. در نخستین کابینه پس از اعلام مشروطیت نیز از اداره ای به نام شوسه و راه آهن و جنگلها در وزارت فواید عامه نام برده اند. این ها را گرچه می توان نشای از اعلام حضور جنگل در تاریخ سده های اخیر به حساب آورد اما نمی توان آن را نشانه توجه دولت به جنگل دانست.

در سال ۱۲۹۹ شمسی، یک سازمان کوچک با شرکت ۴نفر در جنگل های شمال تشکیل شد. هدف این گروه نقشه برداری از جنگل و تفکیک جنگل های خالصه و شخصی و نیز جنگل های مخروبه و تولیدی بود. این سال را می توبن آغاز جنگلبانی در ایران معاصر به حساب آورد، در این ۸۰سال جنگلبانی ایران فراز و فرودهای بسیاری به خود دیده است که بازگویی آن در این مختصر میسر نیست.

تنها به این نکته اشاره می شود که جنگلبانان بسیاری برای نگهداری و پایدارری جنگل، این میراث کم نطیر، از جان مایه گداشتند و نام شادروان مهندس کریم ساعی، پدر جنگلبانی ایران در ایم کتاب آموزشی ذکر شده است. اکنون سازمان جنگلها و مراتع کشور بار ۸۰سال تلاش و تجربه را بر دوش می کشد و بر اساس وطیفه ملی و قانونی خود، آماج های چهارگانه نگهداری ، چرورش، بهره برداری و گسترش جنگلها و منابع طبیعی سراسر کشور را دنبال می نماید.

کتاب آموزشی شمه ای در خصوص جنگل های شمال ایران

فهرست کتاب آموزشی

شمه ای راجع به جنگل های شمال ایران

حفاظت و حمایت

طرح های جنگل داری

اجرای طرح های جنگل داری

احداث جاده های جنگلی

جنگل داری و احیاء جنگل

نهالستان و تولید نهال

پارک های جنگلی و ذخیره گاهها

تولید و عرضه چوب

اشتغال و درآمد

خروج دام و تجمیع جنگل نشینان

حتما ببینید

کتاب آموزشی تیپ در گاو های شیری

کتاب آموزشی تیپ در گاو های شیری

تحقیقات و پژوهش های زیادی بیانگر اثر تیپ بر طول عمر اقتصادی و تولید گاو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *