کتاب آموزشی بیماری خون شاش در گوسفندان

کتاب آموزشی بیماری خون شاش در گوسفندان

نقش بسیار ارزنده گوسفند در تولیدات دامی لزوم پیشگیری از بیماری های شایع در این دام را بیش از پیش مطرح می سازد. یکی از بیماری های شایع در گوسفند بیماری خون شاش می باشد که شما عزیزان ممکن است آن را به اسم زردی نیز بشناسید.

این بیماری همه ساله خسارت زیادی را به گوسفندان وارد می سازد که در نهایت تولیدات دامی از قبیل شیر، پشم، گوشت تقلیل یافته و گاهی با مرگ گوسفندان و یا سقط جنین آن ها خسارت قابل توجهی به اقتصاد دامداری کشور و در نهایت به روستائیان وارد می گردد. این بیماری علاوه بر گوسفند در گاو و بز نیز دیده می شود ولی به لحاظ اهمیت این بیماری در گوسفند ما در این کتاب آموزشی به بررسی همه جانبه آن در گوسفند خواهیم پرداخت.

برداشت های نادرست بسیاری از دامداران از بیماری و عامل آن موضوع مقابله و پیشگیری از بروز آن را تحت تاثیر منفی قرار داده است به طوری که تصور اکثریت قریب به اتفاق دامداران در خصوص این بیماری این است که بیماری در فصول خشک سال از گیاهان سمی منطقه و آب های جاری آلوده به گوسفندان منتقل می گردد در صورتی که چنین نبوده و عامل بیماری انگلی است که در خون ( گلبول های قرمز ) حیوانات آلوده زندگی کرده و توسط کنه ها از حیوانات مریض به حیوانات سالم منتقل می گردد بنابراین عامل اصلی انتقال بیماری کنه ها می باشند و در صورت توجه به امر مبارزه با کنه ها نه تنها از شیوع بیماری در بین گله های گوسفندی جلوگیری خواهد شد بلکه در دراز مدت میزان ابتلا به بیماری به حداقل کاهش خواهد یافت.

کتاب آموزشی بیماری خون شاش در گوسفندان

 

فهرست کتاب آموزشی

  • کنه چیست
  • علائم بیماری
  • پیشگیری و کنترل بیکاری
  • درمان بیماری

حتما ببینید

کتاب آموزشی تیپ در گاو های شیری

کتاب آموزشی تیپ در گاو های شیری

تحقیقات و پژوهش های زیادی بیانگر اثر تیپ بر طول عمر اقتصادی و تولید گاو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *