کتاب آموزشی تیپ در گاو های شیری

کتاب آموزشی تیپ در گاو های شیری

تحقیقات و پژوهش های زیادی بیانگر اثر تیپ بر طول عمر اقتصادی و تولید گاو شیری بوده و از طرفی مطالعات زیادی نشان داده اند که انتخاب گاو ها تنها بر اساس تولید شیر زیاد، منجر به بروز عوارضی نظیر افتادگی و ورم پستان شده و در نتیجه ضرر های اقتصادی را به دنبال خواهد داشت. با بهره گیری از ارزیابی صفات در گاو شیری، دام داران توتنسته اند، میزان کل تولید و تعداد دوره ها و تداوم شیر دهی گاو های خود را افزایش دهند و در نتیجه ضمن افزایش طول عمر مفید دام، تعداد تلیسه های مورد نیاز برای جایگزینی در گله را کاهش داده و در نتیجه سود بیشتری به دست آورند.

خصوصیات مربوط به تیپ ( شکل ظاهری ) رابطه نزدیکی با بازده اقتصادی یک گله گاو شیری دارد. آگاهی از وضعیت خصوصیات تیپ دام و این که چگونه این خصوصیات می تواند در بازده حیوان موثر واقع شود، از عوامل ضروری در مدیریت صحیح یک گله گاو شیری است. در این راستا اطلاع از وضعیت گاو های نر ارزیابی شده که می توانند صفات تولیدی را به فرزندان خود انتقال دهند، در برنامه ریزی صحیح برای تلقیح گاو های یک گله اهمیت زیادی دارد.

طبقه بندی دام ها از نظر تیپ و تولید اطلاعاتی به دام دار می دهد که با آن ها می تواند به نقاط قوت و ضعف مدیریت خود پی برده و از حداکثر توان در انتخاب ژنتیکی دام های خود استفاده نماید.

امروزه استفاده از تکنیک های اصلاح نژادی در بهبود کمی و کیفی تولیدات گله، به صورت امری اجتناب ناپذیر درآمده است و در این راستا بهره گیری از آخرین دستاورد ها در عرصه علم اصلاح نژاد بهترین ابزار می باشد.

در این کتاب آموزشی سعی گردیده است با مروری اجمالی بر خصوصیات مورد نظر در ارزیابی تیپ به عنوان یکی از ابزار های اصلاح نژاد های در گله های گاو شیری ضمن بیت اهمیت تک تک صفات مورد بررسی در ارزیابی تیپ، نقایص و نحوه امتیاز دهی هر یک از صفات به طور خلاصه بیان گردد.

کتاب آموزشی تیپ در گاو های شیری

فهرست کتاب آموزشی

تعریف تیپ

اندام های مورد بررسی در ارزیابی تیپ

روش خطی ارزیابی تیپ

نحوه پر کردن کارت های امتیاز انفرادی

ارزیابی صفات

وضعیت دست و پا

زاویه سم

طول سر پستانک ها

لیگامنت نگهدارنده وسطی

امتیاز نهایی و طبقه بندی تیپ

حتما ببینید

کتاب آموزشی اصول صحیح کاشت، داشت و برداشت پنبه

کتاب آموزشی اصول صحیح کاشت، داشت و برداشت پنبه

پنبه یکی از مهم ترین گیاهان لیفی و منبع الیاف طبیعی می باشد. این گیاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *