کتاب الکترونیکی زراعت گلرنگ

کتاب آموزشی زراعت گلرنگ

کتاب آموزشی زراعت گلرنگ

گلرنگ یکی از گیاهان بومی خاورمیانه است که از دیرباز در مناطق نیمه خشک هندوستان، ایران، افغانستان، مصر و… کاشت می شده است. در ابتدا هدف از کاشت گلرنگ استفاده از گل های آن بود. از گل های این گیاه به عنوان ماده رنگی در صنایع رنگرزی و رنگ مواد غذایی ( مخلوط با زعفران ) استفاده می شد، اما امروزه از گلرنگ بیشتر به عنوان یک گیاه روغنی استفاده می شود.

با آنکه این گیاه پتانسیل عملکرد بیش از ۴ تن دانه در هکتار را دارد، اما به دلیل عدم استفاده از ارقام مناسب و کشت به شیوه های سنتی و عدم اطلاعات کافی در زمینه زراعت این گیاه متوسط عملکرد دانه گلرنگ در ایران بسیار کمتر از این میزان بوده و در حدود ۷۰۰ کیلوگرم در هکتار برآورد می گردد. این در حالیست که متوسط عملکرد جهانی گلرنگ حدود ۲ تن در هکتار می باشد. عدم توجه و حمایت های کافی در زمینه توسعه کشت این گیاه در سالیان گذشته باعث گردیده که علی رغم ویژگی های مطلوب زراعی، بومی بودن و سازگاری و کم توقعی منحصر به فرد این گیاه همچنان به عنوان زراعتی مظلوم در حاشیه قرار گیرد.

امید است با توجه به این که در سال های اخیر خودکفایی در تامین روغن نباتی در سرلوحه برنامه های کشاورزی کشور قرار گرفته است این گیاه نیز بتواند در کنار سایر دانه های روغنی جایگاه شایسته و فراموش شده خود را باز یابد.

کتاب الکترونیکی زراعت گلرنگ

فهرست مطالب کتاب آموزشی :

مشخصات گیاه شناسی

حرارت و رطوبت لازم

طول فصل رشد

خاک

ارقام گلرنگ

تناوب زراعی

تهیه بستر

مصرف کودهای شیمیایی

تاریخ کاشت

روش کاشت

آبیاری

کنترل علف های هرز

آفات و بیماری ها

برداشت

حتما ببینید

کتاب آموزشی تیپ در گاو های شیری

کتاب آموزشی تیپ در گاو های شیری

تحقیقات و پژوهش های زیادی بیانگر اثر تیپ بر طول عمر اقتصادی و تولید گاو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *