مختصری از گیاه شناسی درختان مرکبات

مختصری از گیاه شناسی درختان مرکبات

مرکبات با نام علمی .Citrus spp از خانواده Rutaceae و زیر خانواده Auranitideae هستند. مرکبات گیاهانی بوته ای، درختچه ای با شاخ و برگ متراکم هستند. اغلب گونه های مرکبات ( مانند پرتقال، گریپ فروت و دورگ های نارنگی ) در نواحی نیمه گرمسیری با زمستان سرد فقط یکبار در سال در اواخر زمستان و اوایل بهار گل می دهند. اما در نواحی گرمسیر و ساحلی ممکن است درختان مرکبات مانند لیموها و لایم ها که در بهار و تابستان گل می دهند، در طول سال چندین مرتبه گل داده و یا اینکه دوره گلدهی بسیار طولانی داشته باشند.

مختصری از گیاه شناسی درختان مرکبات

در مرکبات گل ها ۸- ۴ گلبرگ ضخیم سفید، قرمز یا ارغوانی رنگ، ۵- ۴ کاسبرگ و ۳۲ – ۱۶ پرچم دارند. تخمدان دارای ۱۴ – ۶ برچه بیضوی متصل به خامه خیلی باریک و گاهی متورم و پهن بوده که به کلاله کروی ختم می شود. گل ها در مرکبات دو جنسی بوده و به صورت منفرد یا گروه های کوچک در محور برگ و روی شاخه های جوان تشکیل می شوند.

پکیج آموزشی پرورش مرکبات

نوع گرده افشانی مرکبات برحسب گونه متفاوت بوده و به صورتهای خودگشن، خودگشن – دگرگشن و پارتنوکارپ هستند. لیموترش عموما خودگشن، لیمو شیرین خودگشن و پارتنوکارپ، پرتقال بر حسب رقم دگرگشن و پارتنوکارپ و نارنگی نیز اکثرا دگرگشن میوه مرکبات از نوع سته مرکب است. برش عرضی آن از بیرون به درون شامل: برون بر (فلاودو، میان بر (آلبدو) و درون بر می باشد. فلاودو شامل کیسه های روغنی ( Oil Sacs ) و درون بر شامل ستون مرکزی، بندها، غشاء بین بندها ، آبدانک ها و هسته ها می باشند.

حتما ببینید

کتاب آموزشی کنترل ارگانیکی ضایعات پس از برداشت مرکبات

کتاب آموزشی کنترل ارگانیکی ضایعات پس از برداشت مرکبات

معمولا این دیدگاه وجود دارد که محصولات باغبانی ( آن بخش که مصرف خوراکی دارد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *