آشنایی با گیاه اسپاراگوس ( مارچوبه )

آشنایی با گیاه اسپاراگوس ( مارچوبه )

اسپاراگوس ( Asparagus )، ( مارچوبه ) متعلق به خانواده سوسنیان است. اگر ساقه های اسپاراگوس را که در آب جوشانده شده مورد استفاده قرار دهید ارزش غذایی ۱۰۰ گرم آن به قرار زیر است:

آشنایی با گیاه اسپاراگوس ( مارچوبه )

اسپاراگوس را می توان از بذر شروع کرد ولی اگر گیاه از قطعات و مجموعه های ریشه های یک ساله سالم و واریته های مقاوم ( نظیر ماری واشنگتن ) شروع شود اولین چین گیاهان یک یا حتی دو سال جلو می افتد. اسپاراگوس توجه زیادی لازم ندارد به شرطی که در آماده سازی جای همیشگی آن ها کوتاهی نشود. بذور بایستی کاملا پخش شوند و گیاهچه ها در فواصل ۷.۵ سانتی متر نگه داشته شوند. قبل از انتقال گیاهچه ها، جوبی به عمق ۶۰-۳۰ سانتی متر و به عرض حدود ۵۰ سانتی متر در جایی که کاملا آفتابی است مثلا در حاشیه باغچه حفر نمایید. اگر خاک سنگین است مقداری سنگ و گراول در ته جوب بریزید که نشت کامل ایجاد نماید سپس یک لایه از کود حیوانی به عمق تقریبا ۱۰ سانتی متر درون جوب بریزید و روی آن قشر خاکی به کلفتی ۷.۵ سانتی متر قرار دهید. خاک بایستی کاملا مخلوط شده و از کود طبیعی و کود اسب غنی شده باشد. ریشه ها را بایستی در فواصل ۴۵ سانتی متر درون جوب قرار داده و آن ها را به وسیله خاکی که از قبل آماده شده به عمق ۱۵ سانتی متر بپوشانید. بایستی توجه داشت که ریشه ها خشکیده نشوند.

به موازاتی که گیاهان رشد می کنند بایستی خاک اضافه نمود تا جوب پر شود. اگر ریشه های یک ساله شروع کرده باشید بایستی دو سال صبر کنید تا چین اول را از نوک ساقه برداشت نمایید. اگر ریشه های دو ساله کاشته شوند بعضی گیاهان را می توان پس از یک سال درو کرد. در هر صورت برداشت نبایستی بعد از ماه خرداد صورت گیرد چون گیاه بایستی در فرصت کافی مواد غذایی را برای فصل آینده انباشته نماید. تمام ساقه ها را بایستی از سطح خاک در آخر فصل و پس از آن که زرد شدند قطع نمود.

آشنایی با گیاه اسپاراگوس ( مارچوبه )

آشنایی با گیاه اسپاراگوس ( مارچوبه )

آشنایی با گیاه اسپاراگوس ( مارچوبه )

منبع : خرید مجازی

 

محصولات فروشگاه در زمینه سبزیجات

[product-catalogue id=’41’]

حتما ببینید

کتاب آموزشی تغذیه گیاهان

کتاب آموزشی تغذیه گیاهان

یکی از راههای افزایش تولید و بالا بردن عملکرد محصولات زراعی و باغی، بکارگیری و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *