آشنایی با بیماری تب برفکی دام

آشنایی با بیماری تب برفکی دام

بیماری تب برفکی یک بیماری عفونی ویروسی حاد با واگیری بالا در دام های زوج سم اهلی و وحشی می باشد، که عامل بیماری ویروسی از جنس پیکورنا ویروس ها می باشد.

وضعیت بیماری در ایران

بیماری تب برفکی یکی از بیماری های بومی ایران است. این بیماری از بدو تاسیس تشکیلات دامپزشکی در ایران شناخته شده است. در حال حاضر در ایران سه سوش Asia1 – A – O عمده ترین ویروس های مولد بیماری تب برفکی هستند.

راه های گسترش و انتقال بیماری

تب برفکی یک بیماری فوق العاده قابل انتقال است و تعداد کمی از ذرات عفونی می توانند در دامها آلودگی ایجاد کند.

حیوانات آلوده منبع اصلی ویروس تب برفکی هستند و این بیماری معمولا توسط جا به جایی حیوانات آلوده منتشر می شود. ولی حتی اگر جا به جایی حیوانات و انسان نیز کنترل گردد این بیماری می تواند به وسیله باد منتشر شود.

انتقال ویروس تب برفکی در یک گله واکسینه نشده معمولا سریع اتفاق می افتد. شیر و منی و سایر ترشحات بدن حیوانات آلوده ممکن است از چهار روز پیش از شروع نشانه های قابل مشاهده در حیوان حاوی ویروس باشد. اگر چه معمولا دفع ویروس حدود ۲۴ ساعت قبل از شروع نشانه های قابل مشاهده آغاز می شود و چندین روز ادامه می یابد.

بنابراین انتشار ویروس در عیار بالا در ترشحات و شیر دامها از نظر بیماری زایی اهمیت داشته و در کنترل بیماری مهم می باشد. ضمن آن که تلقیح مصنوعی با اسپرم های آلوده و تماس با لباس های آلوده، وسایل کار دامپزشکی و نظایر آن همگی می توانند عفونت تولید نمایند.

بیش از ۵۰ درصد نشخوارکنندگان در تماس با ویروس زنده تب برفکی می توانند ویروس را منتقل نمایند. حتی نشخوارکنندگان واکسینه شده اگر با ویروس زنده تماس داشته باشند ممکن است به صورت حامل ویروس درآیند. به علاوه جا به جایی ویروس تب برفکی در روی زمین تا ۶۰ کیلومتر نشان داده شده است.

آشنایی با بیماری تب برفکی دام

علایم بیماری

علایم بیماری در گاو و گوسفند شامل: آبریزش از دهان، خمودگی، بی اشتهایی و لنگش بوده که این علایم ناشی از وجود تاول های دردناک در بافت پوششی لبها، زبان، لثه ها، سوراخ های بینی و پوزه و بین انگشتان و پستان ها می باشد.

در گوساله ها و بره ها به واسطه حساسیت بالای آن ها نسبت به دام بالغ، هنگام بروز بیماری، به دلیل ابتلای آنها به فرم قلبی بیماری ( میوکاردیت ) با تلفات بالایی مواجه هستیم. علایم بیماری و زخم ها، در گوسفند و بز مشابه گاو است، اما ملایم تر و به خصوص در گوسفند و بز لنگش عمده ترین علامت بیماری است.

منبع: خرید مجازی

 

محصولات فروشگاه در زمینه پرورش گاو

[product-catalogue id=’9′]

حتما ببینید

کتاب آموزشی استفاده از آزولا در تغذیه دام

کتاب آموزشی استفاده از آزولا در تغذیه دام

در دامداری های ایران معمولا نیاز غذایی دام را کنسانتره و دیگر علوفه تشکیل می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *