فیلم آموزش غنی کردن کاه با اوره برای تغذیه دام

فیلم آموزش غنی کردن کاه با اوره برای تغذیه دام

امروزه تولید محصولات کشاورزی و دامپروی متوسط با رشد جمعیت و نیاز جامعه با توجه به عوامل محدود کننده از اهمیت خاصی برخوردار است و بدون به کار بستن اصول علمی و فنی در این زمینه موفقیت چندانی کسب نخواهد شد.

در شرایط فعلی اندیشیدن به افزایش تعداد دام برای افزایش محصولات پروتئینی به دور از عقل و عمل است و تنها راه استفاده از منابع بالقوه در این بخش می باشد. با به کار بستن اصول و نکاتی که هر راس دام را افزایش می دهد، مثلا رعایت اصول بهداشتی یا استفاده از اصلاح نژاد یا جایگزین نمودن دام های پر تولید و یا بهبود تغذیه دام، رسیدن به هدف مذکور یعنی خودکفایی در تولیدات دامی سهل الوصول خواهد بود.

مهمترین مسئله در بخش پرورش دام تامین خوراک دام و تغذیه آن است و حدود ۷۰ درصد هزینه کل هر دامداری متعلق به علوفه و تغذیه دام است. پس دامپرور واقعی کسی است که با صرف کمترین هزینه بیشترین و بهترین تولید را داشته باشد.

کاه از گذشته به عنوان یک ماده غذایی برای تغذیه دام استفاده می شد و تنها ارزش آن به عنوان یک غذای شکم پر کن می باشد و به هیچ وجه مناسب برای تولید دام نخواهد بود. اما با روش های جدیدی که در تغذیه دام حاصل شده است و در این فیلم آموزشی بیان شده است می توان ارزش غذایی کاه را به میزان قابل توجهی بالا برد. این موضوع از نظر نیاز مبرم کشور به تولید هرچه بیشتر غلات با توجه به محدودیت زمین و آب اهمیت خاصی دارد.

سلولز یک ماده غنی است که به میزان ۴۰ تا ۵۰ درصد در کاه گندم وجود دارد. این ماده غذایی در شکمبه نوشخوار کنندگان مثل گاو یا گوسفند تجزیه شده و به مواد ساده تری مثل قند خون تبدیل می شود و برای این گونه دام ها بسیار مفید خواهد بود. اما سلولز موجود در کاه با مواد غیر قابل هضم دیگری ترکیب شده و به صورت خام برای دام قابل استفاده نیست.

اضافه کردن یک ماده قلیایی مثل اوره به کاه دارای این خاصیت است که پیوند بین سلولز و مواد غیر قابل هضم کاه را شکسته و آن را برای دام قابل استفاده می سازد و در واقع قابلیت هضم آن افزایش پیدا می کند. علاوه بر آن اوره حاوی ۴۶ درصد ازت خالص است که ازت می تواند در شکمبه نوشخوار کنندگان تبدیل به پروتئین میکروبی شود و از این طریق علاوه بر افزایش میزان قند موجود در کاه پروتئین مورد نیاز دام نیز تامین خواهد شد.

امروزه در بسیاری از کشورهای جهان از اوره و سایر مواد قلیایی که در این فیلم آموزشی توضیح داده شده است اقدام به غنی سازی کاه می شود که به طور کامل در این فیلم بیان شده است.

فیلم های آموزشی موجود در سایت، در فروشگاه های خرید پستی با قیمت بسیار بیشتر + هزینه بالای پست، فروخته می شوند.

حتما ببینید

کتاب آموزشی اصول صحیح کاشت، داشت و برداشت پنبه

کتاب آموزشی اصول صحیح کاشت، داشت و برداشت پنبه

پنبه یکی از مهم ترین گیاهان لیفی و منبع الیاف طبیعی می باشد. این گیاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *