آشنایی با گندم دوروم سیمینه

آشنایی با گندم دوروم سیمینه

گندم سیمینه ( DKGST.36 ) از بین گندم های دوروم زمستانه که از کشور مجارستان معرفی شده بودند انتخاب و در سال زراعی ۷۲-۱۳۷۱ به مواد آزمایشی کرج وارد شده است. به منظور انجام مطالعات بیشتر این رقم در سال ۷۳-۱۳۷۲ به مواد آزمایشی ارومیه راه یافت. این رقم با میانگین عملکرد ۶/۳۱۱ تن در هکتار در مقایسه با دیگر ژنوتیپ های مورد مطالعه برتر بوده و از نظر آلودگی به بیماری های شایع نیز رقم مذکور دارای مقاومت بالا به زنگ های زرد و قهوه ای گندم می باشد. این رقم در سال ۱۳۷۶ نامگذاری شد.

مناسب برای کشت در مناطق سرد کشور

مناطق کشت

گندم دوروم سیمینه برای کشت در مناطق سرد کشور شامل استان های آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل و بخش هایی از استان خراسان توصیه می شود.

مشخصات زراعی

این رقم دارای تیپ رشد زمستانه بوده و ارتفاع آن بین ۹۵ تا ۱۰۵ سانتیمتر متغیر می باشد. مقاومت به خوابیدگی و ریزش دانه و دانه های زرد رنگ از دیگر مشخصات زراعی آن محسوب می شود. وزن هزار دانه رقم سیمینه بین ۳۹ تا ۴۳ گرم متغیر می باشد.

مقاومت به بیماری ها

مطالعات انجام شده به منظور ارزیابی واکنش رقم مذکور نسبت به دو بیماری زنگ زرد و قهوه ای گندم در مرکز تحقیقات ارومیه و برای مدت سه سال نشان می دهد که رقم سیمینه از مقاومت مطلوبی نسبت به دو بیماری فوق الذکر برخوردار می باشد. تحمل به سیاهک ناقص از جمله ویژگی های گندم دوروم است که این رقم نیز واجد مقاومت به آن می باشد.

کیفیت نانوایی

درصد پروتیین و گلوتن رقم سیمینه به ترتیب ۱۴/۸ و ۴۱ درصد گزارش شده است. درصد سمولینا در این رقم ۵۸ درصد و از کیفیت مناسب برای تهیه ماکارونی برخوردار می باشد.

توصیه های زراعی

تاریخ کاشت

کاشت این گندم بسته به شرایط اقلیمی متفاوت بوده اما در مجموع برای مناطق سرد تاریخ کاشت اول مهر تا ۱۵ مهر توصیه می شود.

میزان بذر

بسته به نوع خاک، نحوه تهیه بستر بذر، تاریخ کاشت و سایر عوامل متغیر بوده، با این وجود میزان بذر ۲۰۰-۱۸۰ کیلوگرم بذر برای کشت با ردیفکار توصیه می شود.

میزان مصرف کودهای شیمیایی

میزان مصرف کود شیمیایی بسته به نوع خاک، زراعت قبلی و سایر عوامل متفاوت می باشد. از آنجا که رقم سیمینه مقاوم به خوابیدگی است بنابراین واجد خاصیت کود پذیری می باشد. مصرف کود به منظور حصول حداکثر پتانسیل باید بر اساس نظریه آزمایشگاه های خاکشناسی انجام پذیرد. اما به عنوان یک توصیه عمومی مصرف ۲۰۰ کیلوگرم اوره به دو صورت پایه و سرک و ۱۵۰ کیلوگرم فسفات آمونیوم به صورت پایه توصیه می شود.

محصولات فروشگاه در زمینه گندم

[product-catalogue id=’25’]

حتما ببینید

کتاب آموزشی کاشت، داشت و برداشت گندم در خوزستان

کتاب آموزشی کاشت، داشت و برداشت گندم در خوزستان

تولید گندم و استفاده از آن در جیره غذایی به عنوان یک محصول مهم و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *