آشنایی با آفت پسیل پسته

آشنایی با آفت پسیل پسته

پسته ایران با سطح زیر کشت ۳۶۵ هزار هکتار و با تولید بالغ بر ۳۰۰ هزار تن پسته خشک در سال، یکی از محصولات مهم باغی، تجاری و با ارزش اقتصادی بالای کشور به شمار می رود. این گیاه آفات و بیماری های زیادی دارد. در این میان آفت پسیل پسته مهمترین آفت پسته در کشور است که هر ساله مقادیر زیادی سموم شیمیایی به منظور کنترل آن در کشور مصرف می شود. به علت تعدد نسل، تغییرات اکولوژیکی و مقاومت آفت در برابر سموم شیمیایی شاهد افزایش جمعیت و طغیان های ادواری این آفت هستیم.

با افزایش روزافزون سطح زیر کشت پسته در کشور ضرورت دارد که با رعایت اصول مبارزه و اعمال مدیریت آفات پسته، ضمن حفظ محصول و جلوگیری از خسارت آفات، عوامل مفید و دشمنان طبیعی کنترل کننده آفات نیز حفظ و تقویت شوند، چرا که از این طریق سلامت مصرف کنندگان نیز تضمین شده و مورد توجه قرار می گیرد. این امر مهم با افزایش آگاهی و اطلاعات باغداران و تولیدکنندگان محترم از مجموعه زیست بوم باغ، دست یافتنی و قابل حصول است.

در این مقاله به معرفی آفت، مراحل زندگی و نحوه خسارت آن پرداخته می شود.

شکل شناسی پسیل پسته

طول بدن حشره کامل پسیل نسل تابستانه بین ۱/۵ تا ۱/۹ میلیمتر و طول بدن حشرات کامل پسیل نسل زمستانه بین ۱/۸ تا ۲/۳ میلیمتر است. این آفت دارای دو شکل فصلی است به نحوی که نسل تابستانه به رنگ زرد روشن و در بعضی نمونه ها همراه با لکه های سبز روشن در روی شکم و کوچکتر است. در نسل زمستان گذران حشرات کامل به رنگ زرد با لکه های قهوه ای تیره در روی بال ها، قفسه سینه و بندهای شکم و اندکی بزرگتر هستند.

آشنایی با آفت پسیل پسته

پوره ها ( نوزادها ) نیز به رنگ زرد و در بعضی نمونه ها همراه با لکه های تیره در روی بالچه ها و بندهای شکم مشاهده می شوند. پوره های پسیل دارای پنج سن پورگی هستند که از نظر شکل شیبه هم بوده ولی از نظر اندازه متفاوت هستند. پوره سن آخر قبل از تبدیل شدن به حشره کامل به مدت ۲۴ ساعت به حالت سکون بوده و سپس حشره کامل بالدار از پوسته پوره سن آخر پورگی خارج می شود.

آشنایی با آفت پسیل پسته

مراحل زندگی آفت

زمستان گذرانی این آفت به صورت حشره کامل در زیر برگ های پای درخت، پوستک درختان میوه و سایر پناهگاه های طبیعی در باغ می گذرد. در اواخر فروردین ماه و یا آغاز بهار که مصادف با افزایش درجه حرارت محیط است، حشرات کامل زمستان گذران به مرور از پناهگاه های زمستانی خود خارج شده و جفتگیری می کنند. آغاز تخمگذاری همراه با تورم جوانه های برگ بوده و حداکثر تخم گذاری مصادف با باز شدن برگ های پسته است. هر حشره ماده به طور متوسط ۵۱ تخم می گذارد. تخمها پس از ۳ تا ۴ روز در نسل اول و ۲ تا ۳ روز در نسل های بعدی تفریخ شده و پوره های پسیل خارج می شوند.

آشنایی با آفت پسیل پسته

پوره های پسیل با داخل کردن خرطوم خود در نسوج برگ از شیره گیاهی تغذیه می کنند. تغذیه پوره ها همراه با ترشح عسلک است که پس از خروج از بدن حشره، تلغیظ و خشک شده و به صورت شکرک در می آید. طول دوران پورگی در هر نسل ۲۳ تا ۲۷ روز است.شایان ذکر است که پسیل پسته در منطقه دامغان بین ۵ تا ۶ نسل در سال دارد.

آشنایی با آفت پسیل پسته

نحوه خسارت آفت

پوره های پسیل پسته با تغذیه از شیره گیاهی که با ترشح عسلک شکر مانند همراه است، موجب زردی برگها، ریز ماندن میوه ها، ضعف درخت و در نهایت خزان برگ ها می شوند. شدت خسارت آفت پسیل پسته همراه با خزان زودرس برگ ها و کاهش بارآوری در سال بعد خواهد بود.

 آشنایی با آفت پسیل پسته

دشمنان طبیعی پسیل پسته

پسیل پسته دشمنان طبیعی متعددی دارد. زنبور انگل پسیل ( پارازیت داخلی ) از مهمترین دشمنان طبیعی آفت است که معمولا سن سوم پوره های پسیل را پارازیت می کند. این زنبور کوچک که به اندازه کمتر از یک میلیمتر و به رنگ سبز متالیک است در داخل بدن پوره پسیل تخم گذاری می کند. لارو زنبور پس از خروج از تخم از محتویات بدن پوره پسیل تغذیه کرده و موجب مرگ آن می شود. پوره های پارازیت شده ثابت، متورم و تیره رنگ هستند.

آغاز فعالیت این زنبور مفید در طبیعت از اوایل خرداد ماه است. این آفات در طبیعت دشمنان دیگری دارد که باعث کاهش جمعیت آفت می شوند. این دشمنان طبیعی عبارتند از:

۱۳ گونه کفشدوزک، یک گونه کنه شکارچی، ۲ گونه کریزوپا ( شیر شته )، عنکبوتها و یک گونه سن شکارچی که تاکنون شناسایی و مورد بررسی قرار گرفته اند.

شایان ذکر است که این دشمنان طبیعی پسیل پسته به طور انفرادی و یا تلفیقی نقش موثری در کنترل و کاهش جمعیت آفت دارند.

منبع : خرید مجازی

 

محصولات فروشگاه در زمینه پرورش پسته

[product-catalogue id=’8′]

حتما ببینید

کتاب آموزشی تغذیه درختان پسته

کتاب آموزشی تغذیه درختان پسته

امروزه علم کشاورزی مدرن با تکیه بر تجربیات گذشته حفظ سلامت خاک را سرلوحه برنامه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *