آشنایی با گندم کویر

آشنایی با گندم کویر

گندم کویر ( کراس سرخ تخم ) به دنبال انجام دورگ گیری بین یک گندم بومی ( سرخ تخم ) با یک لاین خارجی متحمل به زنگ زرد در کرج و انتخاب در نسل های تفکیک یافته در زابل به دست آمده است. این رقم در مناطق دارای تنش های محیطی ( شوری ) از عملکرد بالا برخوردار بوده به طوری که متوسط عملکرد آن در شرایط معمولی ۵/۷ تن و در شرایط تنش ۵ تن و رکورد آن ۵/۹ تن در هکتار بوده است. تحمل به تنش شوری و سازگاری این لاین موجب شده تا این رقم در سال ۱۳۷۶ نامگذاری شود.

مناسب برای کشت در مناطق معتدل کشور

مناطق کشت قابل توصیه

رقم کویر برای کشت در مناطق مختلف استان یزد و دیگر مناطق اقلیم متعدل کشور به ویژه در شرایط محدودیت آب و شوری خاک یا آب زراعی توصیه می شود. سطح زیر کشت گندم آبی در مناطق فوق الذکر یکصد هزار هکتار برآورد می شود.

مشخصات زراعی

این رقم دارای تیپ رشد بهاره بوده و ارتفاع آن بین ۹۰ تا ۹۵ سانتیمتر می باشد. طول سنبله رقم کویر بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیمتر متغیر است و رنگ دانه آن روشن شیشه ای می باشد. وزن هزار دانه ۳۶ تا ۴۰ گرم، مقاومت به خوابیدگی، ریزش دانه و شوری خاک از دیگر خصوصیات آن یم باشد. از جنبه زودرسی این رقم در گروه رقم های زودرس جای گرفته و نسبتا زودتر از سایر رقم های اقلیم متعدل در زمین مستقر می شود.

مقاومت به بیماری ها

مطالعات انجام شده به منظور ارزیابی واکنش رقم مذکور به نژادهای شایع به زنگ زرد با قدرت بیماری زایی بالا نشان داد که رقم کویر از مقاومت نسبی بیشتری برخوردار می باشد. همچنین رقم فوق الذکر متحمل به بیماری زنگ زرد قهوه ای نیز می باشد.

کیفیت نانوایی

درصد پروتیین و گلوتن مرطوب رقم کویر به ترتیب ۵/۱۰ و ۲۸ درصد گزارش شده است. حجم رسوب زلنی برای رقم مذکور ۴۰ میلی لیتر بوده که حاکی از وضعیت مطلوب کیفی این رقم است.

توصیه های زراعی

الف- تاریخ کاشت

براساس مطالعات انجام شده تاریخ کاشت مناسب برای مناطق مختلف استان های یزد و فارس نیمه دوم آبان ماه تا آخر آذر ماه می باشد.

ب- میزان بذر

بسته به نوع خاک، نحوه تهیه بستر بذر، تاریخ کاشت و سایر عوامل متغیر بوده و با این وجود و با توجه به کم پنجه بودن این رقم برای کشت با ردیفکار، میزان ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم بذر توصیه می شود.

ج- میزان مصرف کودهای شیمیایی

میزان مصرف کود شیمیایی بسته به نوع خاک، زراعت قبلی و سایر عوامل متفاوت می باشد. از آنجا که رقم کویر مقاوم به خوابیدگی است بنابراین واجد خاصیت کود پذیری می باشد. مصرف کود به منظور حصول حداکثر پتانسیل باید براساس نظریه آزمایشگاه های خاکشناسی انجام پذیرد. اما به عنوان یک توصیه عمومی مصرف ۱۵۰ کیلوگرم فسفات آمونیوم به صورت پایه و ۲۵۰-۲۰۰ کیلوگرم اوره به دو صورت پایه و سرک پیشنهاد می شود.

محصولات فروشگاه در زمینه گندم

[product-catalogue id=’25’]

حتما ببینید

کتاب آموزشی کاشت، داشت و برداشت گندم در خوزستان

کتاب آموزشی کاشت، داشت و برداشت گندم در خوزستان

تولید گندم و استفاده از آن در جیره غذایی به عنوان یک محصول مهم و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *