آشنایی با گندم چمران

آشنایی با گندم چمران

گندم چمران ( Attila CM 85836-5oy-OM-OY-3M-OY ) از خزانه بین المللی مشاهده ( ۲th ISWYN ) دریافتی از مرکز تحقیقات بین المللی گندم و ذرت ( سیمیت ) انتخاب شده است. مطالعات انجام شده نشان داده که رقم چمران دارای بالاترین عملکرد بوده به طوری که متوسط عملکرد ۵/۶ و رکورد ۸/۲ تن در هکتار در ایستگاه های تحقیقاتی برای آن گزارش شده است. این رقم از نظر آلودگی به بیماری های زنگ زرد و قهوه ای مقاومت داشته و در سال ۱۳۷۶ نامگذاری شده است.

مناسب برای کشت در مناطق گرم جنوب کشور

مناطق قابل توصیه

این رقم گندم برای کشت در مناطق گرم جنوب، جنوب غرب و شرق کشور شامل: شمال خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و بخش های گرمسیری از استان های کرمانشاه، ایلام، لرستان و کرمان توصیه می شود.

مشخصات زراعی

رقم چمران دارای تیپ رشد بهاره بوده و ارتفاع آن ۹۵ سانتی متر می باشد. کودپذیری و مقاومت به خوابیدگی، وزن هزار دانه ۳۹ گرم، دانه های زرد رنگ، زودرسی و تحمل به خشکی و گرمای آخر فصل از خصوصیات مهم این رقم می باشد.

مقاومت به بیماری ها

مطالعات انجام شده به منظور ارزیابی واکنش رقم چمران به نژادهای شایع با قدرت بیماری زایی بالا نشان داد که رقم مذکور از مقاومت بالایی به نژادهای موجود زنگ زرد گندم برخوردار می باشد. از نظر مقاومت به زنگ قهوه ای گندم نیز می توان گفت که رقم فوق الذکر واجد مقاومت مطلوب می باشد. مقاومت مطلوبی نیز برای رقم چمران نسبت به بیماری سیاهک ناقص در گزارش های داخلی و خارجی وجود دارد.

کیفیت نانوایی

درصد پروتیین و گلوتن مرطوب و خشک رقم چمران به ترتیب ۱۰/۴، ۲۵ و ۶/۸ درصد گزارش شده است. از جنبه زیر واحدهای گلوتنین با وزن مولکولی بالا ( HMW-GLU ) ترکیب آللی ۲، ۷ و ۱۰+۵ به ترتیب برای سه مکان ژنی GLU-A1, GLU-B1, GLU-D1 این رقم گزارش شده است. آلل های ۲ و ۱۰+۵ از نظر تاثیر در کیفیت نانوایی مطلوب می باشند.

توصیه های زراعی

الف- تاریخ کاشت

تاریخ کاشت مناسب این رقم از ۲۰ آبان تا ۲۰ آذر و حداکثر آخر آذر در مناطق گرم جنوب کشور قابل توصیه است.

ب- میزان بذر

بسته به نوع خاک، نحوه تهیه بستر بذر، تاریخ کاشت و سایر عوامل متغیر بوده با این وجود برای کشت با ردیفکار میزان ۱۵۰ تا ۱۷۰ کیلوگرم بذر توصیه می شود.

ج- میزان مصرف کودهای شیمیایی

میزان مصرف کود شیمیایی بسته به نوع خاک، زراعت قبلی و سایر عوامل متفاوت می باشد. از آن جا که رقم چمران واجد ژن های پا کوتاهی بوده و مقاوم به خوابیدگی است بنابراین این رقم از رقم های کود پذیر و پر پتانسیل به حساب می آید. مصرف کود به منظور حصول حداکثر پتانسیل باید براساس نظریه آزمایشگاه های خاکشناسی انجام پذیرد. اما به عنوان یک توصیه عمومی مصرف ۱۵۰ کیلوگرم فسفات آمونیوم به صورت پایه و ۲۵۰ کیلوگرم اوره به دو صورت پایه و سرک پیشنهاد می شود.

محصولات فروشگاه در زمینه گندم

[product-catalogue id=’25’]

حتما ببینید

کتاب آموزشی کاشت، داشت و برداشت گندم در خوزستان

کتاب آموزشی کاشت، داشت و برداشت گندم در خوزستان

تولید گندم و استفاده از آن در جیره غذایی به عنوان یک محصول مهم و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *