خواص تغذیه ای ماهی

خواص تغذیه ای ماهی

ماهی به دلیل داشتن املاح و ترکیبات زیر از اهمیت خاصی برخوردار است:

۱- اسید های چرب امگا۳

اسیدهای چرب خانواده امگا۳ امروزه در سرتاسر جهان به عنوان معجزه قرن اخیر در دنیای تغذیه شناخته شده است. این اسید چرب در پیشگیری از امراض مختلف و همچنین جلوگیری از پیشرفت بیماری ها موثر است. از ۳ اسید چرب خانواده امگا۳ دو نوع آن فقط در ماهی وجود دارد و در هیچ ماده غذایی دیگری تا به حال یافت نشده است.

۲- پروتیین ها

گوشت ماهی تازه منبع غنی از پروتیین در رژیم غذایی انسان که قابلیت هضم بالایی (۹۹%) دارد. در حایکه این میزان برای گوشت گاو و مرغ بین ۸۷ تا ۹۰ درصد می باشد. گوشت ماهی نسبت به سایر انواع گوشت ها دارای آب بیشتر و چربی کمتری است و ۲۰ درصد آن را پروتیین تشکیل می دهد. پروتیین ماهی دارای ۱۰ اسید آمینه ضروری با مقدار مطلوب برای مصرف انسان می باشد که بدن انسان خود قادر به تولید آن ها نبوده و حتما باید از طریق مواد غذایی تامین شوند. پروتیین موجود در ماهی در رشد و سازندگی سلول، عمل ترمیم، تولید آنزیمها، هورمونها و پادتن ها موثر است.

۳- آهن

ماهی یکی از منابع خوب آهن است و آهن در خون سازی و همچنین در حفط مقاومت بدن در برابر میروب ها نقش مهمی به عهده دارد. آهن موجود در ماهی علاوه بر جذب آسان در دستگاه گوارش موجب افزایش جذب آهن منابع گیاهی نیز می شود.

۴- کربو هیدراتها

کربوهیدرات ها به جز به صورت گلیکوژن کبدی به صورت دیگری در ماهی یافت نمی شوند.

۵- ید

ماهی دریا از بهترین منابع ید به حساب می آید. ید در رشد، تکامل سیستم عصبی تاثیر مهمی دارد. به طوری که کمبود آن موجب اختلال در رشد و کوتاهی قد، اختلال در رشد جسمی، عقب افتادگی ذهنی کودکان شیرخوار و جنین، افزایش وزن و چاقی، گواتر ناشی از کمبود ید و اختلال در تولید مثل می گردد.

خواص تغذیه ای ماهی

۶- روی

ماده مغذی دیگری که در ماهی به مقدار کافی وجود دارد روی می باشد که در رشد کودکان و نوجوانان، رشد و تنظیم بلوغ جنسی نوجوانان تاثیر مهمی دارد. کمبود این ماده در دوران رشد موجب کوتاهی قد و در صورت کمبود شدید باعث کوتولگی می شود.

۷- فلونور

ماهی از منابع غنی فلونور محسوب می شود. فلونور در سلامت و استحکام دندان ها و پیشگیری از پوسیدگی دندان و پیشگیری از پوکی استخوان تاثیر مهمی دارد.

۸- فسفر

ماهی از منابع خوب فسفر می باشد. فسفور به همراه کلسیم در سلامت و استحکام استخوان ها تاثیر مهمی دارد و باعث افزایش ضریب هوشی کودکان می شود.

۹- کلسیم

برخی ماهی هایی که با استخوان مصرف می شوند مانند کیلکا و ساردین حاوی مقدار قابل توجهی کلسیم نیز می باشند. بنابراین در رشد، استحکام و سلامت استخوان ها و دندان ها موثرند.

۱۰- ویتامین ها

تمام ویتامین های مورد نیاز برای سلامت انسان تا حدودی در ماهی وجود دارد. ویتامین A موجود در گوشت و روغن ماهی موجب بهبود بینایی می گردد که کمبود آن سبب سخت شدن پوست، شکنندگی موها و نیز شب کوری و… می شود. ماهی حاوی ویتامین های گروه B نیز می باشد که این ویتامین ها در تنظیم فعالیت سلول های عصبی، سلامت سیستم عصبی، سلامت پوست، خونسازی و پیشگیری از کم خونی موثرند. ویتامین های E, K, D نیز از جمله سایر ویتامین های موجود در ماهی می باشند.

۱۱- سلنیوم

در جلوگیری از بروز انواع سرطان ها نقش دارد.

و سایر املاح از مله منیزیم، گوگرد و پتاسیم و… نیز در گوشت ماهی وجود دارد.

 

محصولات فروشگاه در زمینه شیلات

[product-catalogue id=’6′]

حتما ببینید

کتاب آموزشی نکاتی از زراعت و تغذیه گندم در اراضی شور

گندم مهم ترین محصول زراعی ایران است و رشد و عملکرد آن در بسیاری از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *