معرفی ارقام پسته

معرفی ارقام پسته

مهمترین ارقام پسته در ایران عبارتند از: اکبری، کله قوچی، احمدآقائی، اوحدی، بادامی زرند، ممتاز، خنجری دامغان، شاه پسند، سفید پسته نوق و قزوینی.

پسته رقم اکبری:
یکی از ارقام تجاری پسته است که از نظر اقتصادی دارای بالاترین ارزش می باشد. میوه های آن بادامی شکل، کشیده و درشت هستند. از خصوصیات این رقم رشد رویشی زیاد آن با برگهای متراکم، سطح وسیع برگ، محصول زیاد، دیرگلی و دیر رسی بوده که در دهه سوم شهریور ماه قابل برداشت می باشد.

پسته رقم کله قوچی:
درشتی میوه فندقی شکل و عملکرد خوب این رقم سبب شهرت و گسترش آن شده است. این رقم نسبت به کمبود آب و مواد غذایی حساس بوده و اکثریت برگهای آن مرکب ۵ برگچه ای است و برگچه انتهایی بزرگتر از برگچه های جانبی می باشد. رقمی زود گل بوده به همین دلیل بیشتر در معرض خطر سرمای دیررس بهاره و خسارات ناشی از آن قرار دارد. این رقم در دهه دوم شهریور ماه قابل برداشت است و از این نظر جزء ارقام متوسط رس می باشد.

پسته رقم احمد آقائی: 
درشتی میوه بادامی شکل و سفیدی پوست استخوانی این رقم سبب گسترش آن شده است. اکثریت برگهای آن مرکب ۳ برگچه ای هستند. رقمی متوسط گل بوده و در دهه سوم شهریور ماه قابل برداشت است، از این نظر جزء ارقام دیررس می باشد.

پسته رقم اوحدی:
یکی از گسترده ترین ارقام تجاری پسته کشور به شمار می رود. این رقم با اکثر مناطق پسته کاری که در طی ۵۰ سال گذشته احداث شده اند سازگاری بالایی دارد. رقمی متوسط گل بوده و برگهای آن مرکب ۳ برگچه ای است که برگچه انتهایی آن بزرگتر از برگچه های جانبی می باشد. این رقم در دهه اول شهریور ماه قابل برداشت است و جزء ارقام زودرس به شمار می رود.

پسته رقم ممتاز:
میوه های این رقم بادامی شکل بوده و مغز آن نسبت به سایر ارقام تجاری خوشمزه تر است. برگهای آن مرکب ۳ برگچه ای است. رقمی زود گل بوده و در دهه سوم شهریور ماه قابل برداشت است و جزء ارقام دیررس به شمار می رود.

پسته رقم سفید پسته نوق:
این رقم از زمانهای گذشته در منطقه رفسنجان وجود داشته بویژه در منطقه نوق که آب و هوای گرمتری نسبت به رفسنجان دارد، گسترش بیشتری یافته است. رقمی زودگل است و میوه بادامی شکل دارد، در دهه سوم شهریور ماه قابل برداشت بوده و جزء ارقام دیررس می باشد.

پسته رقم بادامی زرند:
میوه این رقم بادامی شکل، ریز و خنجر مانند است که رنگ کدری دارد. منشأ آن از باغات قدیمی پسته واقع در منطقه زرند کرمان می باشد. برگهای آن اکثریت ۵ برگچه ای است، رقمی زود گل بوده و در نیمه اول مرداد ماه قابل برداشت است و جزء ارقام خیلی زودرس به شمار می رود.

پسته رقم خنجری دامغان:
این رقم یکی از ارقام تجاری پسته در منطقه دامغان است که میوه آن بادامی شکل می باشد. اکثریت برگهای آن مرکب ۳ برگچه ای است و برگچه انتهایی بزرگتر از برگچه های جانبی می باشد. رقمی دیر گل بوده و در دهه دوم شهریور ماه قابل برداشت است، از این نظر جزء ارقام متوسط رس می باشد.

پسته رقم شاه پسند:
این رقم نیز یکی از ارقام تجاری پسته در منطقه دامغان بوده که میوه آن بادامی شکل است. اکثر برگهای آن مرکب ۳ برگچه ای است رقمی دیر گل بوده و در دهه دوم شهریور ماه قابل برداشت است، از این نظر جزء ارقام متوسط رس می باشد.

پسته رقم قزوینی:
این رقم بومی منطقه قزوین بوده و در آنجا به نام پسته کله بُزی مشهور است. میوه آن بادامی شکل، ریز و دارای مغز نسبتأ سبز رنگ است. تعداد میوه موجود در هر خوشه بسیار زیاد می باشد. اکثریت برگهای آن مرکب ۳ برگچه ای است. رقمی دیر گل بوده و در اواسط مرداد ماه قابل برداشت است و جزء ارقام خیلی زودرس می باشد.

منبع: خرید مجازی

محصولات فروشگاه در زمینه پرورش پسته

[product-catalogue id=’8′]

حتما ببینید

مقاله جامع معرفی زنبور عسل

مقاله جامع معرفی زنبور عسل

زنبور عسل یکی از حشرات مفید برای انسان است که متعلق به رده دوبالان می‌باشد. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *