کتاب کاربرد استرپتومایسس ها در کشاورزی

کتاب کاربرد استرپتومایسس ها در کشاورزی

کاهش آلودگی های محیطی ناشی از آفت کش های شیمیایی موجب بینشی نوین به سمت ارتقا راه کارهای کنترل زیستی آفات و بیماری های گیاهی گردیده است. علی رغم گزارش های فراوان در مورد کنترل زیستی موفق آفات با استفاده از میکروارگانسیم ها تنها تعداد کمی از آنها به صورت محصولات تجاری توسعه یافته اند. در حقیقت اکثر محصولات زیستی جهت استفاده در گلخانه و یا حفاظت از گیاهان زراعی در مکانی که محیط به نفع عامل کنترل زیستی و نه عامل بیماری زا کنترل می گردد معرفی شده اند. استفاده عملی از عوامل کنترل زیستی به واسطه کاهش بقا عوامل کنترل زیستی طی فرایندهای آماده سازی و یا بعد از استفاده در مزرعه محدود می باشد.

همچنین ویژگی و محدودیت مکانسیم های کنترل زیستی نیز ممکن است یکی از دلایل باشد که میکروارگانسیم های کنترل زیستی در مزرعه موثر نباشند. از این رو غربالگری برای سودمندترین میکروارگانسیم بسیار مهم می باشد. در میان عوامل کنترل زیستی، گونه های استرپتومایسس با تولید اسپور در شرایط غیر اختصاصی قادر به غلبه بر برخی از این مشکلات می باشند. از طرف دیگر اکثر گونه های استرپتومایسس مزوفیل بوده و در طیف وسیعی از حرارت بین ۱۵ تا ۳۷ درجه سانتیگراد رشد می کنند. علاوه بر این عملکرد استرپتومایسس ها متشکل از مکانیسم های متفاوتی شامل ممناعت از رشد عامل بیماری زا با تولید آنتی بیوتیک ها، رقابت برای جذب آهن از طریق تولید سیدروفورها، تولید کیتیناز، گلو کاناز و سایر ترکیبات مانند فنیل استیک و سدیم فنیل استیک می باشد.

ویژگی های سودمند استرپتومایسس ها توجه محققان زیادی را برای جداسازی و توسعه این باکتری ها جهت استفاده در برنامه های کنترل زیستی یا بیولوژیک به خود جلب کرده است. در حال حاضر دو محصول تجاری تحت عنوان مایکوستاپ و اکتینوویت موجود می باشند.

هدف این کتاب ارائه اصول و مکانیسم عملکرد استرپتومایسس ها و قابلیت استفاده آنها در کنترل زیستی بیماری های گیاهی می باشد.

کتاب کاربرد استرپتومایسس ها در کشاورزی

فهرست مطالب

مقدمه

معرفی استرپتومایسس ها

کنترل بیولوژیکی قارچ های مهم بیماری زای گیاهی به وسیله استرپتومایسس ها

مکانیسم اثر استرپتومایسس ها در فعالیت های آنتاگونیستی

آنتی بیوتیک ها

آنزیم ها

اثرات میکروسکوپی گونه های آنتاگونیست بر قارچ ها

تحریک رشد گیاه

تولید سیدروفور

استرپتومایسس ها و شوری خاک

برداشت کلی

حتما ببینید

کتاب آموزشی تیپ در گاو های شیری

کتاب آموزشی تیپ در گاو های شیری

تحقیقات و پژوهش های زیادی بیانگر اثر تیپ بر طول عمر اقتصادی و تولید گاو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *