کتاب آموزشی تغذیه میش های داشتی

کتاب آموزشی تغذیه میش های داشتی

طی فصل چرا، گوسفندان قادرند تا احتیاجات خود را از علوفه مراتع تامین کنند، به شرط آن که به آن ها نمک و مکمل مواد معدنی داده شود. در مراتع ضعیف ممکن است نیاز به تغذیه دستی علوفه نیز باشد و جو نیز در برخی از مراحل تولیدی که نیاز مواد مغذی اضافی است، به جیره افزوده می شود. البته باید گفت که کمیت و کیفیت علوفه مصرفی توسط دام، در مقدار تولید و اقتصادی بودن گوسفند داری بسیار مهم است و در صورتی که گوسفند از جیره مناسب و کافی بهره مند نباشد، از وزن بدن کاسته شده و حیوان در برابر بیماری ها حساس خواهد شد و هم چنین میزان تولید محصول نیز کاهش خواهد یافت.

استفاده از گیاهان مراتع ارزان ترین و رایج ترین روش تغذیه گوسفند است. در کشور ما مثل بسیاری از دیگر کشور ها ۶۰ تا ۹۰ درصد تعلیف گله ها از مراتع تامین می شود و در فصل زمستان و مواقعی که چرا از مراتع مقدور نباشد گله ها در آغل به طور دستی تغذیه می گردند. در نقاطی که مراتع غنی وجود دارد، پرورش گوسفند نیز پر بازده بوده و می توان نژاد های گوشتی – شیری و یا گوشتی – پشمی را پرورش داد ولی در شرایط فقر مرتع، پرورش نژاد های کم توقع بومی و کوچک جثه مناسب تر می باشد.

مراتع سرمایه های ملی خدادادی و ملی هستند و بایستی به شکل صحیح برای تعلیف دام ها مورد استفاده قرار گیرند. از جمله اصولی که در این رابطه مورد توجه قرار می گیرد، توجه به ظرفیت مرتع و رعایت زمان ورود و خروج دام از مرتع است. مرتع و علوفه موجود در مشابه سفره ای است که مقدار غذای مشخصی در آن وجود دارد لذا هر چه تعداد بیشتری از آن استفاده کنند از یک طرف سهم کمتری از خوراک نصیبشان می شود و از طرف دیگر باعث تخریب بیشتر مرتع و فقیر تر شدن آن در سال های بعدی می گردد.

کتاب آموزشی تغذیه میش های داشتی

 

فهرست کتاب آموزشی

تغذیه میش داشتی در مراحل مختلف تولیدی

جیره نگهداری

تغذیه میش ها در فصل جفت گیری

تغذیه میش ها در دوره آبستنی

تغذیه میش ها در دوره شیردهی

زمان از شیرگیری بره ها

برخی نکات مهم در مدیریت تغذیه میش ها

ضرورت قوچ اندازی کنترل شده

تامین مواد معدنی

اهمیت تامین آب آشامیدنی سالم برای دام

استفاده از سیلو در تغذیه گوسفندان

استفاده بهینه از ضایعات قابل دسترس در تغذیه

یادآوری نکات عملی در تغذیه میش ها

احتیاجات غذایی مهم گوسفندان

آب

انرژی

پروتئین

مواد معدنی

ویتامین ها

حتما ببینید

کتاب آموزشی تیپ در گاو های شیری

کتاب آموزشی تیپ در گاو های شیری

تحقیقات و پژوهش های زیادی بیانگر اثر تیپ بر طول عمر اقتصادی و تولید گاو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *