کتاب آموزشی خاکپوش ها ( مالچ ) و زراعت سبزی و صیفی

کتاب آموزشی خاکپوش ها ( مالچ ) و زراعت سبزی و صیفی

اصطلاح مالچ از کلمه انگلیسی mulch منشا گرفته که در اصل به معنی پوشش است. از مالچ علاوه بر تولید محصول زودرس، برای کنترل علف های هرز، کاهش مصرف آب و افزایش راندمان آبیاری، متعادل شدن دمای خاک و افزایش مواد غذایی خاک در تولید گل، سبزی و میوه جات استفاده می شود. امروزه از مواد مختلف مصنوعی و طبیعی مثل پلاستیک، الیاف فیبری و فایبرگلاس، مالچ های مختلف قابل تجزیه توسط نور، غیر قابل تجزیه، مالچ های سیاه، سفید، رنگی و با کاربردهای گوناگون تولید می شود.

انواع مالچ های پلاستیکی برای بدست آوردن عملکرد بیشتر و زودرسی محصول گیاهان به ویژه برای گونه های گرما دوست مانند فلفل، ذرت، گوجه فرنگی، توت فرنگی و گیاهان پیچک دار در حال افزایش است. همچنین آلودگی های زیست محیطی و از جمله آلودگی آب های سطحی و زیرسطحی توسط علف کش ها یکی از مهمترین مسائل مورد توجه بشر است. از مهمترین روش های جایگزین به جای علف کش و شخم رایج، کاربرد مالچ و گیاهان پوششی است.

برای دست یابی به عملکرد بهینه در مناطق خشک و نیمه خشک، یکی از گزینه های نو، شناخت و به کارگیری روش های نوین آبیاری است. زیرا به کارگیری فن آوری های نو، موجب افزایش موثر بازده مصرف آب و پیشگیری از انباشت املاح در ناحیه رشد ریشه شده و عملکرد بیشتری را به ارمغان خواهد آورد. متخصصین کشاورزی باید فناوری های نوینی را برای رویارویی با کاهش کمی و کیفی منابع آب و خاک به کار گیرند. برای دست یابی به این امر مهم، استفاده از مالچ به خصوص در کنار آبیاری قطره ای جزو برنامه های پیشنهادی تحقیقات می باشد.

کتاب آموزشی خاکپوش ها ( مالچ ) و زراعت سبزی و صیفی

فهرست کتاب آموزشی

تاریخچه

تعریف مالچ

کاربرد مالچ

انواع مالچ

مزایای استفاده از مالچ

افزایش بازده اقتصادی در تولید محصول

کاهش آب مصرفی و افزایش کارایی مصرف آب

موانع استفاده از مالچ

زمان مصرف مالچ

تناوب زراعی در سیستم مالچ

نحوه ی مالچ کشی پلاستیکی ( سنتی )

نحوه مالچ کشی پلاستیکی مکانیزه

تجارب مالچ کشی در محصولات سبزی و صیفی

آبیاری قطره ای به همراه مالچ، گزینه ای در توسعه پایدار کشاورزی

حتما ببینید

کتاب آموزشی تیپ در گاو های شیری

کتاب آموزشی تیپ در گاو های شیری

تحقیقات و پژوهش های زیادی بیانگر اثر تیپ بر طول عمر اقتصادی و تولید گاو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *