نکاتی که در نگهداری ماهی قرمز باید رعایت کرد

نکاتی که در نگهداری ماهی قرمز باید رعایت کرد

ماهی قرمز یک موجود زنده است و مانند هر موجود زنده دیگر، برای زندگی به اکسیژن، آب، غذا و محیط سالم احتیاج دارد. همچنین لازم است بدانیم که ماهی قرمز و ماهیان آکواریومی می توانند به برخی از بیماری ها مبتلا شده و آن ها را نیز به انسان منتقل نمایند. بنابراین وظیفه ما بعد از خرید ماهی در مرحله اول تامین شرایط مناسب جهت زندگی آنها و در مرحله دوم رعایت بهداشت و سلامت خود و اعضای خانواده می باشد. پس لازم است به نکات زیر دقت نماییم:

۱) ماهیان بیمار دارای باله های تاخورده و ساییده شده، لکه های پنبه مانند در اطراف دهان و یا سطح بدن، لکه های رنگ پریده و یا قرمز یا سفید روی سطح بدن و پولک های ریخته شده بوده و نمی توانند تعادل خود را در آب حفط نمایند. با شناخت این علایم باید از خرید ماهیان بیمار خودداری کنیم.

۲) برای هر ماهی که اندازه آن مساوی یک انگشت باشد، باید حداقل یک لیتر آب داخل تنگ ماهی بریزیم. برای ماهیان بزرگتر باید مقدار آب بیشتری استفاده کنیم.

۳) حداقل هر هفته دو بار باید آب تنگ ماهی را عوض کنیم. بهترین دما برای نگهداری ماهی های قرمز و آکواریومی ۱۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد است.

۴) آب لوله کشی شهری باید به مدت ۲۴ ساعت در یک ظرف دهانه گشاد نگهداری شده تا کلر آن تخلیه شود و بعد مورد استفاده قرار گیرد.

۵) بعد از عوض کردن آب تنگ ماهی باید دست خود را با آب و صابون بشوییم. توجه کنیم که بعد از تعویض آب، به چشم، دهان و صورت خود دست نزنیم و در صورت مشاهده علایم و ناراحتی های پوستی به پزشک مراجعه نماییم.

۶) به ماهی باید حداکثر روزی دو بار غذا بدهیم. حجم غذا باید به اندازه ای باشد که در عرض دو دقیقه به مصرف ماهی برسد. دادن غذای زیاد به ماهی اکسیژن محیط زندگی ماهی را کاهش می دهد.

۷) نباید تنگ ماهی را در جلوی نور آفتاب و یا کنار منابع حرارتی قرار دهیم.

۸) بهتر است از شن و ماسه های رنگی استفاده نکنیم.

۹) در صورت خرید ماهی جدید لازم است حداقل به مدت دو هفته جدا از سایر ماهیان نگهداری شده و بعد وارد آکواریوم و یا تنگ سایر ماهی ها نماییم.

۱۰) در صورت مشاهده ماهیان بیمار باید سریعا آن ها را از سایر ماهیان جدا کرده و به دامپزشک مراجعه نماییم.

۱۱) لازم است هر دو ماه یک بار تنگ ماهی و یا آکواریوم را شستشو و ضد عفونی کنیم. ارزان ترین ماده ضد عفونی کننده نمک است ( سی گرم در لیتر به مدت ده دقیقه )

۱۲) نگهداری لاک پشت و حلزون در منزل از نظر بهداشتی صحیح نمی باشد چون این موجودات ناقل میکروبی به نام سالمونلا بوده و می توانند به عنوان آفت به محصولات کشاورزی و محیط زیست صدمه وارد نمایند.

۱۳) از رها سازی ماهی ها، لاک پشت و حلزون ها در روزدخانه ها و دریاچه های پشت سدها باید جدا خودداری کنیم.

 

محصولات سایت در زمینه شیلات

[product-catalogue id=’6′]

حتما ببینید

کتاب آشنایی با روش های پرورش ماهی قزل آلا در شرایط منابع آبی محدود

کتاب آشنایی با روش های پرورش ماهی قزل آلا در شرایط منابع آبی محدود

رشد روز افزون جمعیت و محدودیت منابع تولید، بشر را ناگزیر به تلاش برای دستیابی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *