آشنایی با گل آپارتمانی آسپاراگوس

آشنایی با گل آپارتمانی آسپاراگوس

آسپاراگوس ( Asparagus ) شویدی متعلق به خانواده سوسنیان است. تعداد ۳۰۰ گونه از گیاهان زینتی آسپاراگوس به صورت گیاهان چند ساله بالا رونده نسبتا مقاوم با ریشه های غده ای و پیاز مانند وجود دارد. برخی از گونه ها بومی آفریقای جنوبی می باشند. یکی از گونه های معروف که به عنوان گیاه زینتی پاسیو و یا به صورت آویزان در سبد کشت می شود گونه A. sprengeri می باشد. گیاه به ارتفاع ۳۰-۲۵ سانتیمتر رشد نموده ولی با ابعاد بیشتری پخش می شود. آن را می توان در سبد به صورت آویزان در سایه و یا سایه آفتاب نگهداری نمود. همچنین گیاه ایده آلی برای پاسیو می باشد. در گلدان یا پاسیو به صورت نیمه برافراشته و هلالی رشد می نماید و پخش می شود.

ساقه ها نسبتا نازک ولی سیمی و سفت می باشند و خارهای قلاب مانندی ایجاد می نمایند. برگ ها سبز متوسط متمایل به زرد و به صورت خطی و یا تخم مرغی کشیده، بسیار فراوان ایجاد شده و منظره زیبایی را نمایان می نمایند. برگ ها در حقیقت فیلوکلاد بوده یعنی ساقه های توسعه یافته ای می باشند. آن ها را برای زیبایی برگ ها و انبوه بودن آن ها کشت می کنند. گیاهان بالغ گل هایی نسبتا نامشخص و سفیدی را تولید می کنند که ستاره ای شکل می باشند. گل ها در مجموعه هایی در انشعابات جانبی در ماه های خرداد و تیر ظاهر می شوند. پس از گلدهی بسیاری از گل ها تبدیل به میوه های کوچک سته مانندی به رنگ قرمز می شوند که بر زیبایی گیاه می افزاید.

تکثیر گیاه معمولا از طریق تقسیم گیاه ( ریشه غده ای آن ) در ماه های فروردین و اردیبهشت صورت می گیرد. گیاه را همچنین می توان از طریق کاشت بذور بالغ ( میوه های سته مانند ) تکثیر نمود. بذور را بایستی در ماه اردیبهشت در گلدان و یا جعبه های مخصوص حاوی کمپوست و شن کاشت و در دمای ۱۶C نگهداری نمود. هنگامی که گیاهچه ها رشد نمودند آنها را می توان به گلدان هایی انفرادی انتقال داد.

گیاهانی که در گلدان و یا در سبد آویزان کاشته می شوند بایستی در تابستان آبیاری منظمی داشته باشند. لیکن در زمستان آبیاری بسیار محدود شود تا خاک آن ها مرطوب بماند. لذا از آبیاری زیاد در پاییز و زمستان بایستی خودداری شود. در زمستان گیاه در دمای حدود ۷C نگهداری شود. در پاسیو گیاهان را بایستی به کمک تکیه گاه و چوب به سمت بالا هدایت نمود. گیاهان بایستی در نور کافی ولی نه آفتاب مستقیم نگهداری شوند.

آسپاراگوس در پاسیو و گلخانه ممکن است به وسیله حشرات کوچک و عنکبوت ها صدمه ببیند لیکن عاری از بیماری های گیاهی می باشد.

یکی دیگر از گونه های زینتی و معروف آسپاراگوس گونه A.plumosus است که به نام گردی معروف است. این گیاه استفاده زیادی در گلفروشی ها برای تزیین دسته گل های شاخه بریده دارد. گیاه گردی را در گلدان و هم در پاسیو می توان کاشت. گیاه گلدانی تا جوان است به صورت نسبتا کوتاه و پخش رشد می نماید. برگ های ظریف و فراوانی مانند پر ایجاد نموده که بر زیبایی آن می افزاید، گیاه بالغ معمولا شاخه های بالا رونده ایجاد می نماید. این گیاه ظاهرا بومی آفریقای جنوبی است درون پاسیو گیاه چند ساله ممکن است تا ارتفاع سه متر رشد نموده و حدود نیم متر پخش شود. گیاهان بالغ به صورت بالا رونده رشد نموده شاخه های افقی و نیمه برافراشته ایجاد می کنند. انشعابات افقی مانند سرخس ها شاخه های زیادی را ایجاد نموده که پوشیده از انشعابات بسیار زیاد و ظریفی است که در اصل فیلوکلادها می باشند. گیاه گاه میوه های کوچک و کروی قرمز رنگی را ایجاد می نماید. گل های آن سفید و نامشخص می باشند.

یکی از واریته های آن به نام Compactus به صورت کوتاه و پخش رشد نموده و بالا رونده نیست و تا نیم متر ارتفاع رشد می نماید. شاخه هایی از گردی که برای تزیین دسته گل ها در گلفروشی ها ارائه می شوند پس از چندی خشک شده و برگ های آن ها ریزش می نمایند. چون برگ های آن ها بسیار کوچک و ظریف هستند به اطراف گلدان ها ریخته و ایجاد مزاحمت می نمایند.

برخی آفات به صورت حشرات ریز ممکن است برای گیاه گردی مزاحمت ایجاد نمایند. لیکن آن ها نسبت به آلودگی و بیماری های قارچی غالبا مقاوم می باشند.

حتما ببینید

آشنایی با گیاه بادنجان

آشنایی با گیاه بادنجان

بادنجان ( Eggplant ) با نام علمی Solanum Melongena متعلق به خانواده تاجریزی است. ارزش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *